Jak czytać ofertę pracy?

Blog (3)
0

Współczesny rynek pracy m.in. w branży budownictwa, nieruchomości i energetyki jest niezwykle konkurencyjny. Taka sytuacja wymusza konieczność merytorycznego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Skarbcem wiedzy na temat pracodawcy i oczekiwań okazuje się ogłoszenie rekrutacyjne. Dzięki naszym wskazówkom oferta pracy będzie stanowiła dla Ciebie świetne narzędzie w procesie szukania pracy.   

Z jakich elementów składa się oferta pracy? 

Oferta pracy jest swego rodzaju ogłoszeniem, w którym zazwyczaj znajduje się szereg informacji wskazanych przez pracodawcę, szukającego wymarzonego pracownika. 

Na rynku pracy przyjęły się już standardowe schematy, co ogłoszenie rekrutacyjne powinno zawierać. W ofercie znajdziemy: 

  • Kilka informacji na temat pracodawcy, 
  • Opis stanowiska, 
  • Wymagane kwalifikacje, 
  • Przewidywane wynagrodzenie, 
  • Zakres obowiązków na stanowisku, 
  • Korzyści związane ze stanowiskiem, 
  • Wymagane dokumenty aplikacyjne, 
  • Umiejętności dodatkowe, będące atutem.  

Zazwyczaj powyższe elementy są przedstawione w poszczególnych częściach lub sekcjach w ogłoszeniu o pracę. Finalna forma ogłoszenia i objętość treści mogą różnić się w zależności od preferencji pracodawcy.  

Biorąc pod uwagę charakter informacji, można przyjąć więc, że ogłoszenie jest swego rodzaju formą określającą nie tylko wymagane kwalifikacje i wymagania, lecz również wizerunek firmy i specyfikę pracowników w niej zatrudnionych.   

Jak poprawnie interpretować ogłoszenie rekrutacyjne? 

Specjaliści z zakresu doradztwa rekrutacyjnego jasno wskazują, że oferta pracy nie powinna być wyłącznie traktowana jako zlepek informacji, określających oczekiwania pracodawcy. Takie podejście jest jak najbardziej słuszne, ponieważ to prawdziwy skarbiec wiedzy. W ofercie należy zwrócić uwagę na informacje tj.: 

  • Stanowisko: informacja pozwalająca ustalić, czy oferta jest zgodna z profilem zawodowym, na jaki chcesz aplikować.  
  • Nazwa firmy: otrzymując informację dotyczącą firmy, możesz w łatwy sposób zbadać historię pracodawcy i opinię pracowników. Na tym etapie warto sprawdzić potencjalne miejsce wykonywania zawodu w kontekście dojazdu.  
  • Opis firmy: wiele firm w ofercie pracy przedstawia swoje wartości zawodowe lub politykę. Na podstawie tych informacji możesz wyegzekwować czy pracodawca ceni potrzeby pracownika oraz jakie są obecne i przyszłe kierunki rozwoju firmy.  
  • Rodzaj zatrudnienia: na rynku pracy najczęściej można nawiązać współpracę na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych. Informacja na temat formy zatrudnienia pozwala sprawdzić, czy wskazane warunki będą Ci odpowiadały.  
  • Zakres obowiązków zawodowych: część zazwyczaj prezentowana za pomocą wypunktowanej listy. Dzięki takiemu zestawieniu możesz odpowiedzieć sobie, czy poradzisz sobie z powierzonymi zadaniami na aplikowanym stanowisku.  
  • Wymagane kwalifikacje: szczególnie istotna sekcja w każdym ogłoszeniu o pracę. Pracodawca w tej części określa wymagane doświadczenie i wykształcenie przyszłego pracownika.  
  • Korzyści związane ze stanowiskiem: wynagrodzenie, świadczenia zdrowotne i dodatkowe atrakcje dla pracowników – dzięki tym informacjom możesz dowiedzieć się, czy propozycja spełnia Twoje potrzeby.  
  • Wymagane dokumenty aplikacyjne: pracodawca w ramach tego zagadnienia określa, jakich dokumentów potrzebuje do weryfikacji kandydatów na dane stanowisko. Zazwyczaj niezbędne jest CV, list motywacyjne i kopie dokumentów, potwierdzających wykształcenie oraz umiejętności twarde i miękkie. 

Jakie zagrożenia może zawierać oferta o pracę? 

Oferta pracy nie tylko pozwala wyrazić potrzeby pracodawcy. Dzięki ofercie możesz w łatwy sposób sprawdzić, czy nie kryją się za nią potencjalne zagrożenia. Liczne „haczyki” można rozpoznać po banalnych sformułowaniach zawartych w ogłoszeniach. Najpopularniejsze zwroty, które powinny budzić czujność to: 

  • „Praca w renomowanej firmie” lub „Praca w rozwojowej firmie”: współcześni kandydaci, którzy są zazwyczaj w młodym wieku, poszukują prestiżowego pracodawcy, gwarantującego rozwój. Tego rodzaju zapewniania, mogą być ważne, jednak czy aby na pewno tak jest? Tego typu ogólniki mogą nie być wystarczające. Oferty pracy powinny określać konkretne informacje dotyczące nazwy firmy czy specyfiki działalności. Jeśli w ogłoszeniu brakuje takich informacji, a znajduje się w nim pusty powyższy epitet, można przypuszczać, że ta propozycja jest pułapką.  
  • „Atrakcyjne wynagrodzenie”: to pojęcie względne, które może oznaczać zupełnie inną percepcję pracodawcy względem twojej. Obecnie omawiane stwierdzenie nie robi już większego wrażenia na rynku pracy. Skutek może być wręcz odwrotny. Jeśli takie określenie jest jedynym nawiązaniem do wynagrodzenia, bez wskazania konkretnej wysokości, to warto poruszyć tę kwestię podczas rozmowy kwalifikacyjnej.  
  • „Elastyczne warunki pracy”: Określenie, pozwalające przypuszczać potencjalnemu pracownikowi, że zatrudniający jest chętny na dogodne dla niego warunki pracy. W rzeczywistości stwierdzenie tego rodzaju może być zupełnie inaczej interpretowane przez właściciela firmy. Warto wziąć pod uwagę wszystkie dostępne opcje. Tę kwestię warto traktować jako dużą przestrzeń do rozmów.  

Wskazane określenia oczywiście mogą się znaleźć w ogłoszeniach wystosowanych przez renomowane firmy, które mają jedynie ubarwiać stylistycznie propozycję współpracy. Jeśli jednak masz do czynienia z ofertą, w której znajduje się duża liczba ogólników, a nazwa firmy jest tajemnicą, to powinien być dla ciebie sygnał świadczący, że prawdopodobnie pracodawca chce ukryć pewne niedogodności.  

Oferta pracy a rozmowa rekrutacyjna 

Ogłoszenie rekrutacyjne jest znakomitą bazą informacji, pozwalającą dostosować dokumenty aplikacyjne, tak aby już od pierwszych chwil zainteresować przyszłego przełożonego do zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną. W wielu przypadkach pracodawcy mający do czynienia z dużą liczbą podań aplikacyjnych weryfikują dostarczone dokumenty w zaledwie kilka sekund. To bardzo mało czasu, aby przykuć jego uwagę i zaznaczyć swoją pozycję na rynku pracy. Uwzględniając konkretne informacje na temat kwalifikacji i umiejętności, które zostały przywołane w ogłoszeniu, zwiększasz swoją szansę na przejście do kolejnego etapu rekrutacyjnego.  

Według różnych firm badających rynek pracy polscy pracownicy statystycznie potrzebują około 3 miesięcy na znalezienie pracy. W tym czasie osoba szukająca satysfakcjonującej posady weryfikuje wiele ogłoszeń pracy. W czasie tego procesu warto zwrócić uwagę na najczęściej pojawiające się słowa kluczowe w ogłoszeniach rekrutacyjnych na danych stanowiskach.  

Powtarzające się wymagania pracodawców w kwestii doświadczenia, umiejętności, kwalifikacji i pożądanych cech osobowości należy traktować jako wskazówki, „co w trawie piszczy” w konkretnej branży i specjalizacji. Dzięki takiej analizie ogłoszeń osoba szukająca pracy, na przykład w branży architektury i projektowania branżowego może dowiedzieć się na przykład, jakie programy służące do projektowania są obecnie wykorzystywane przez biuro architektoniczne i w ramach jakiej umowy realizowana jest współpraca. 

Rzetelna analiza każdej informacji w ogłoszeniu pozwala również odpowiednio przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Przygotowując się do spotkania z potencjalnym pracodawcą, warto przeanalizować w ogłoszeniu, jakie wymagania i kwalifikacje są najważniejsze na aplikowane stanowisko oraz jakie wartości ceni sobie zatrudniający.  

Podkreślenie podczas rozmowy rekrutacyjnej najistotniejszych cech, umiejętności miękkich i kwalifikacji, które są oczekiwane i pożądane przy danym stanowisku, może zadecydować o przyjęciu do pracy.   

Bez względu o jakie stanowisko się ubiegasz, przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej. Pracodawcy cenią sobie kandydatów wysyłających zwięzłe dokumenty aplikacyjne, które precyzyjnie przedstawiają kwalifikacje i umiejętności oraz merytoryczne przygotowanie do spotkania rekrutacyjnego. Analizując ofertę pracy zgodnie z naszymi wskazówkami, bez wątpienia osiągniesz sukces. Powodzenia.     

  

Related Blogs

Podziel się z nami swoją opinią